کد مطلب:29968
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:44
چگونه امتيازات جبري، عامل گسيختگي و جنگ و امتيازات تكاملي، عامل پيوستگي و صُلحند؟
با نظر به دلايل حسي و عقلي و همچنين با نظر به تجربههاي طولاني در سرگذشت انسانها، امتيازات جبري همواره عامل گسيختگي و جنگ بوده و امتيازات تكاملي عامل پيوستگي و صلح ميباشد.
نخست دليل حسي و عقلي اين مسئله را در نظر ميگيريم: امتياز جبري جلوه يا پديده و موجي از مادة ناخودآگاه است كه مانند مواد آتشفشاني از كوه برميجهد و هرچه را كه در راه خود ببيند، به آتش ميكشد و خاكسترش ميكند.
اگر جريان دستگاه طبيعت و وضع انسانها چنان بود كه هر فرد و جامعهاي از نوعي امتياز جبري برخوردار بود، براي ادامة همزيستي مجبور ميشدند كه امتيازات را تعديل نمايند، چنانكه در زندگي اجتماعي، همة افراد مجبورند كه از فعاليّت بينهايت ميخواهمهاي خود، به سود زندگي اجتماعي دست بردارند و آن را تعديل نمايند. ولي چنين نيست كه همة افراد و همة جوامع از امتيازات جبري برخوردار شوند، لذا هر فرد و جامعهاي امتيازي را كه دارا است، با تحريك عامل خودخواهي، آن را وسيلة پيروزي خود و شكست ديگران تلقي ميكند.
امّا دليل تاريخي اين مسئله، چنان روشن است كه احتياجي به گفتگو ندارد. تنها توجه به حقكشيها و كشتارهاي نامحدود و بيشماري كه تاريخ در دسترس ما گذاشته، كافي است كه بهرهبرداري بشر را از امتيازات جبري در راه نابودي خويش اثبات نمايد.
بنابراين اگر يك اتحاد ايدهآل ميان انسانها برقرار نگردد، هر امتيازي حدّاقل به صورت يك عامل جنگ و تزاحم دست به كار خواهد گشت. تنها چنان اتّحاديست كه ميتواند امتيازات به وجود آمده را مانند امتيازاتي كه هريك از اعضاي پيكر يك انسان دارا ميباشد، قرار بدهد.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 1
آية الله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.